Azam Tahun 2011..Anda semua bagaimana????

Azam Tahun 2011..Anda semua bagaimana????

Jualan Emas dan Perak

Untuk Di Jual :
1. 10 gram bunga raya - RM 1510
2. 5 gram Pamp LF - RM 800
3. 1/10 oz Gold Maple Leaf
PM/SMS 017-9612247 kepada yang berminat... harga boleh bincang lagi

Bunga Raya

Bunga Raya
Syiling Emas Bunga Raya Fine Gold 999.9 (24K)

Dinar GCP

Dinar GCP
Coin dari emas 999% (24K gold) Saiz 1 dinar

Kelantan Gold Trade

Kelantan Gold Trade
Coin dari emas 917% (22K gold) Saiz 1/2 dinar, 1 dinar, 2 dinar, 5 dinar dan 8 dinar

Dinar Muslim, Restu

Dinar Muslim,  Restu
Dinar Muslim: Coin dari emas 916% (22K gold) Saiz 1 dinar, 2 dinar dan 8 dinar Dinar Restu: Coin dari emas 917% (22K gold) Saiz 1 dinar

Dinar Public Gold

Dinar Public Gold
Coin dari emas 916% (22K gold) Saiz 1 dinar, 5 dinar dan 10 dinar

Dinar Kelantan

Dinar Kelantan
Dinar Kelantan keluaran pertama Coin dari emas 917% (22K gold) Saiz 1/4 dinar, 1/2 dinar, 1 dinar dan 2 dinar

Time Value Of Money

Tuesday, November 30, 2010

Didalam teori konvensional, time value of money boleh dijelaskan dengan seorang pemberi modal pinjaman mengharapkan bayaran yang lebih tinggi jumlahnya dari apa yang dipinjamkan untuk suatu jangka waktu. Hampir setiap orang akan mengharapkan pulangan dari pinjaman yang diberikan. Atas alasan modal itu boleh dilaburkan dalam jangka masa tertentu dan memberikan hasil tertentu. Kesannya pemilik modal akan mengharapkan pulangan yang lebih atau lebih dikenali zaman ini sebagai interest atau bunga atau faedah. Alasan lain yang akan digunakan oleh pemilik modal untuk mengenakan interest ialah risiko yang akan mereka akan tanggung jika peminjam tidak dapat membayar balik pinjaman dan risiko inflasi. Adakah ianya alasan atau hanya ingin mencari wang yang mudah dengan hanya memberi pinjam kepada mereka yang susah.?

Dari sini terciptalah rumus-rumus finance yang boleh dipelajari dari buku-buku konvensional seperti:

1. Present value (PV) - digunakan untuk mengira nilai wang pada period waktu sekarang dari pembayaran yang akan dietrima pada masa akan datang.
2. Future value (FV) - digunakan untuk mengira nilai wang pada period akan datang dari sejumlah wang yang dilaburkan pada kadar interest tertentu.

Pemodal disini mengaharapkan pulangan yang lebih kerana bimbang wang mereka akan susut nilai dimakan inflasi, bimbang kuasa membeli mereka semakin berkurang jika peminjam memulangkan kembali wang mereka tanpa interest dan mereka yang akan menanggung rugi. Bukankah lebih berkesan jika pemodal itu memberi pinjaman dalam bentuk yang kalis inflasi dan mengharapkan pembayaran semula dalam bentuk yang kalis inflasi. sebagai contoh A memberi pinjaman sebanyak 100g emas tulen kepada B selama 10 bulan. setiap bulan B akan membayar 10g emas tulen sebagai bayaran pinjaman. Pemberi pinjaman khuatir dengan nilai wang mereka yang semakin menurun kerana kuasa mebeli mereka semakin berkurang dari segi masa. harga makanan naik, harga pakaian naik, harga rumah naik, harga minyak naik dan mereka perluka wang semakin banyak dimasa depan. tetapi jika mereka memberi pinjaman dalam bentuk yang kalis inflasi seperti emas dan perak atau barang-barang yang mempunyai nilainya sendiri tanpa perlu diletakkan nilai perkara ini tidak akan terjadi. Peminjam juga disini harus peka yang mereka juga menyelamatkan wang mereka untuk membayar semula hutang dalam bentuk yang kalis dari inflasi.

Sekadar renungan bersama : )

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP